Wroclaw: Město se skvělou atmosférou!

Pětileté výročí si žádalo speciální dar. A tak jsem v létě vymyslela výlet do Osla. Našla jsem ultra levné letenky (1370 korun za zpáteční letenky Wroclaw - Oslo pro OBA DOHROMADY) a těšila se na dobrodružství. Když už jsme letěli z Wroclawi, nabízelo se tohle polské město trochu prozkoumat. Takže co doporučujeme?

Doprava

Do Polska jezdí z Čech oblíbený Polski bus. Já pohledala a zjistila, že přes Liberec (vyjíždí z Prahy) jede autobus s cílovou stanicí na Ukrajině. Jízdenky pro oba stály dohromady 1560 korun, cesta do Wroclawi z Liberce trvala cca 4 hodiny. Rozhodně to ale nebyla cesta, na kterou budu vzpomínat v dobrém. Zjistila jsem následující (a doufám, že nikoho neurazím):

1. Ukrajinci jsou hulváti a sobci. Při cestě do Polska před námi seděl týpek s kompletně sklopenou sedačkou a bylo mu jedno, že se skoro nevejdeme na sedadlo. Často telefonují, nechtějí sdílet sedačku s nikým jiným atd. Cestovat s nima je očistec. Na cestě zpět se rozvalovali fakt úplně všude :-/

2. Na hranicích s Polskem jsme strávili hodinu, kdy policie jednoho Ukrajince po druhém kontrolovala a zpovídala. Autobus měl oboje dveře otevřené, takže tam byla zima, smrad z cigaret a pořád někdo coural. Meh!

3. Některý praktiky jsou...zvláštní. V Harrachově vystoupili dva týpci na zastávce. Pak jsme přejeli hranice, frčíme z kopce a najednou zastavujeme na krajnici a týpci nastupují zpět do autobusu! A očividně to nebylo poprvé, kdy se někdo vyhnul pohraniční kontrole...

4. Jízdní řád se neřeší. Radši se zastaví tu deset minut na odpočívadle, tu deset minut na benzínce, pak kontrola na hranicích...Ani nechci vědět, v kolik dorazili na konečnou. Už ve Wroclawi jsme měli cca půl hodiny zpoždění. Naopak když jsme Wroclaw opouštěli, přijel autobus asi o 20 minut dřív a rozhodně nečekal...:-D

Co se týče dopravy ve Wroclawi, mají skvěle fungující síť MHD - tramvaje, autobusy. Na letiště se dostanete z centra přes den linkou 406 - cena za jednu jízdenku je kolem třech zlotých. Jelikož je Port Lotniczy opravdu maličké letiště, v noci jedou jen dva autobusy, které čekají na jednotlivé přílety (jeden byl v neděli z Osla a druhý z Varšavy, pokud se nepletu). V noci jede z letiště linka 249. Pozor, noční tarif je o trochu dražší (cca 3,4 zl.). Automaty na jízdenky najdete téměř všude (jeden i přímo na zastávce na letišti) a instrukce jsou dostupné i v angličtině.

Dobrá rada ohledně vlakového nádraží (kus od stanice autobusů a všeobecně takový středobod dopravy). Jelikož slouží jako "průchoďák" mezi jednotlivými částmi města, na noc se hlavní koridor nezavírá. A podle toho to tam taky vypadá - stahují se sem všechny živly, bezdomovci a i feťáci. My jsme našli útočiště v nonstop bistru, kde jsme cucali hnusný rozpustný kafe, ale kde nás tolik neotravovali. Jinak bych si v těchto končinách fakt nepřipadala bezpečně...

Ubytování

Polsko všeobecně je na přespání levné. Já jsem měla na ubytování naprosto jednoduchý požadavky - blízko do centra, blízko ke stanici autobusů a možnost nasnídat se. Snídaně jsem dřív neřešila, ale zjistila jsem, že je mnohem pohodlnější dát si něco v hotelu než shánět vztekle ráno obchod, kde bych si koupila cokoliv, co se dá sníst. Navíc mám po ránu ráda čaj a toho se mi s hotelovou snídaní dostane.

Nakonec jsem vybrala hotel Piast. Dle booking dvě hvězdy, se snídaní pro oba byla cena kolem tisícovky. A kvalitou hotel 2* rozhodně neodpovídal. Měla jsem pocit, že jsme spíš v 3+ hvězdičkovým hotelu. Ostatně můžete se podívat sami, jak vypadala naše koupelna. Byli jsme nadmíru spokojení, snídaně stála za to, postele pohodlný, interiéry a vybavení pěkný.

sprchovej kout jako dělanej pro dva...:-)

Pozn.: K ubytování se váže jedna velmi vtipná historka...Aneb když se vám podaří založit dva různé účty na booking, na jednom rezervujete hotel se stornem bez poplatku až do dne příjezdu a pak máte pocit, že tu rezervaci nemáte, tak uděláte na druhým účtu ještě jednu, nezrušitelnou. God bless moje zaječí úmysly, protože mě tahle bota naštěstí nic nestála. Ale zběsile rušit naobjednaný hotely den předem..No uf :-)

Kam zajít

Na začátku se ve Wroclawi vyznáte dost intuitivně. Když mrknete na mapy, stačí držet směr a do centra se dostanete. My na první procházku šli odpoledne/večer a neztratili jsme se. Celé staré centrum je vlastně kolem dokola obklopeno vodou. Takže jakmile přejdete most přes vodu, víte, že jste v centru ;-)

Infocentrum najdete na hlavním náměstí, prozaicky pojmenovaném Rynek. Architektovi náměstí trochu připomínalo Cheb a jeho Špalíček a měl pravdu. Uprostřed náměstí je blok domů, v jejichž uličkách jsou malé bary a restaurace. Kolem dokola jsou pak naprosto nádherné domy, prošli jsme celé náměstí a kochali se jednotlivými štíty, protože co dům, to originál! Jinak je Rynek jedna hospoda vedle druhé, ráda zmíním jen Českou, která v době naší návštěvy vyrůstala jen kousek od Rynku.

V západním rohu náměstí je průchod na druhé, menší náměstíčko, které je ale o to krásnější. A proč? Protože je to květinový trh :-) Rozhodně se zajděte podívat na tu voňavou barevnou nádheru!

Severně od Rynku se nachází kouzelná říční zákoutí. Courali jsme kolem místní mariny (asi pro horních 10 tisíc) a já se fotila s historickým Rolce Roycem :-) Večer má tohle místo nezapomenutelnou atmosféru, světla se odráží od řeky, no prostě romantika.

Za návštěvu určitě stojí i druhý břeh Odry a oblast kostelů a katedrál. Jednotlivé stavby vám určitě vezmou dech. Tolik monumentálních staveb na jednom místě, wow!

most Tumski a pohled ke katedrálám

Nakonec si nenechte ujít jedinečnou příležitost vidět město z ptačí perspektivy. Za pět zlotých (směšná částka) se vydrápejte na věž kostela sv. Alžběty. Najdete ho jen kousek od Rynku. A když píšu vydrápejte, myslím to vážně. Tohle byl jeden z nejhorších výstupů na věž. A že jsme jich s Architektem už navštívili hodně! Ale ten výhled za to stojí, to mi věřte. Jestli potřebujete sladkou odměnu, kupte si na náměstí čokoládové pralinky a snězte si je na vrcholu ;-)

Rynek v době oslav dne Polska (11.11.)

A až budete brouzdat z jednoho břehu na druhý (a taky mezi malými ostrůvky), koukejte, po čem vodu přecházíte! Pro mě je Wroclaw jednoznačně městem mostů, kostelů a věží!

Jídla jsme kromě snídaně moc neochutnali. Každopádně na kávu jsme si zašli do FC Caffe a moc se nám tenhle podnik zalíbil. Skvělý interiér, krásný hrnky a výborný kafe nám zpříjemnilo větrný večer.

Interiér FC Caffe
Z Wroclawi by to bylo všechno! Měli jsme jen necelých 24 hodin, ale užili jsme si je dostatečně. Jen ten státní svátek nám trochu naboural plány - i tak jsme si ale poradili a nakonec jsme poslali i pohled (známky mají opravdu jen na poště!). Příště se můžete těšit na naše zážitky z hlavní části výročního výletu - z Osla :-)